السلام عليكم اعضاء علمى علمك
موسم الامتحانات الكل بيجتهد ليحصل ما فاته
قبل ما نتكلم في الموضوع احب اقولكوا شئ مهم وهو حضور المحاضرات لازم نحضر المحاضرات ونكتب ورا الدكتور ولو كلمة صغيره صدقونى بتوفر عليكوا حاجات كتير جدا ومش هتعرفوا قيمتها الا وقت الامتحان
نيجي لطرق المذاكرة طبعا مش كل طريقة تنفع لكل المواد عشان كده الموضوع هيبقى كبير وفي الاخر هقولوا طريقتى الشخصية وهى تقريبا لا تختلف عن الطرق الموضوعة لانها بالفعل بتجيب نتيجه هايلة
الاول قبل ما نذاكر لا ننسى ذكر الله وانا لن اقول ادعية قبل المذاكرة ولا بعدها لان اشياء لم يذكرها الرسول لكن اقول التقرب لله بالدعاء لفك الكرب وتيسير الامور وهو جائز
من الادعية المحببه الى نفسي
اللهم انى اسألك حفظ المرسلين وفهم النبين والهام الملائكة المقربين
( يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث
اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلا وأنت تجعل الحزن إذا شئت سهلا )
نبتدى بسم الله الرحمن الرحيم
كيف أذاكر
ملاحظة هامة
طرق المذاكرة المذكورة هنا هى طرق عامة تصلح لأى مادة ولأى فرقة ولأى كلية
وأنصح القارىء بقراءة الصفحة كلها لاستيعاب الطرق المختلفة
أفضل طرق للمذاكرة :
للمذاكرة طريقتان :
1- طريقة رئيسية ( طريقة الألوان والمسح الشامل ) .
2- طريقتان ابتكاريتان تكميليتان ( الكومودينو + جسر الحمار )
وهذه الطرق ليست بديلة لبعضها البعض ولكنها مكملة لبعضها البعض بهدف السيطرة الكاملة على المعلومات بمجهود أقل ووقت أيسر .
1- المسح
الشامل 1 : عن طريق قراءة المحاضرة بالكامل كقراءة الجرنال بدون تركيز أو
محاولة للحفظ – يعنى مثلا المحاضرة المكونة من 30 صفحة تقرأ فى 10 دقائق .
والغرض من هذا الجزء من الطريقة احداث ألفة بين القارىء والأوراق وهذا فى
غاية الأهمية من الناحية النفسية .
2- مرحلة
التلوين : عن طريق تلوين العناوين الرئيسية والفرعية وتحت الفرعية
والكلمات الهامة فى بعض الفقرات . وهذه المرحلة تعرف الطالب بالإطار العام
للمحاضرة وتعطية شىء من السيطرة على المحاضرة وفى نفس الوقت تضاعف الألفة
بينه وبين الأوراق . وهذه المرحلة تستغرق حوالى 10 دقائق أيضا .
3- مرحلة
الإستيعاب السريع : فى هذه المرحلة يقرأ الطالب المحاضرة ببطء نسبيا ولكن
ليس معنى هذا أن يقرأ الصفحة فى ساعة أو حتى نصف ساعة ولكن تقريبا 4- 7
دقائق تقريبا للصفحة ( بعيدا عن السرحان أو تخيل ماوراء السطور ولو وصل
الأمر الى تأجيل فهم بعض النقاط حيث أنه بالتقدم فى المنهج يفك غموض
الأجزاء القديمة المجملة ) .
4- المسح الشامل 2 : مثل الخطوة رقم 1 تماما .
5- بعد ذلك تترك المحاضرة تماما . وبعد 4- 5 أيام تعمل مسح سريع مرة أخرى فى 10 دقائق وتكرره كل
عدة أيام
ملاحظات :
مدمنو الطريقة الكلاسيكية المستخدمة فى الثانوية العامة وهى طريقة " الحفظ التام أو الموت الزؤام " ومذاكرة الصفحة فى ساعة وعدم الإنتقال من الصفحة إلا بعد القضاء عليها حفظا - يظنون عدم
جدوى طريقه التلوين والمسح الشامل ولكن يقول علماء النفس أن المعلومات
التى يحصلها الإنسان ينساها خلال 10 أيام تقريبا حسب منحنى النسيان وهذا
طبيعى عند كل البشر مهما كان مستوى حفظك لهذه المحاضرة .
ولكن
طريقة التلوين والمسح الشامل توفر بقليل من المجهود والوقت الإحتفاظ
بالمعلومة لوقت طويل جدا وتجديدها من خلال المسح الشامل وقد أثبتت
الإحصائيات أن الطلاب والطالبات الذين يستعملون هذه الطريقة لا يقلون عن
تقدير ممتاز خصوصا مع الكم الهائل من المعلومات الموجودة فى المحاضرات
والمطلوب قراءتها كلها ليلة الإمتحان .
وحتى تغير طريقتك التقليدية الى هذه الطريقة لابد أن تتغير تدريجيا بتجربتها وتكرر وتصبر ولا تيأس حتى تتعود عليها وتصير أسلوب مذاكرة لديك .
طريقة الكومودينو :
تخصص هذه الطريقة التكميلية الإبتكارية للسيطرة على الرسومات ( مثل دورات الحياة فى علم الطفيليات ، وعلم الحيوان ورسومات النبات والعقاقير ورسومات التحليل الآلى والعقاقير التطبيقى مثل ال UV, IR ) وصور الأجهزة ( مثل أجهزة الصيدلانيات والصيدلة الصناعية والكروماتوجرافى فى العقاقير التطبيقى ) والصيغ الجزيئية للمركبات الكيميائية ( مثل الكيمياء العضوية والحيوية والفيتو والكيمياء الصيدلية ... الخ )
تتلخص هذه الطريقة فى إعداد مجموعة من الأوراق البيضاء ثم نرسم محتويات كل محاضرة من الصيغ الجزيئية للمركبات (
مثلا ) فى الورق ونضع كود لكل مركب وفى آخر ورقة نكتب مفتاح الحل ونضع هذا
الورق على الكومودينو . وعند النوم بعد الإستعداد للنوم والإستلقاء فى وضع
النوم ننظر نظرة عابرة فى الأوراق ونحاول التعرف على الصور ثم نراجع
تخميننا بمفتاح الإجابة فى الورقة الأخيرة ثم بعد ذلك نروح فى ثبات عميق .
ونكرر ذلك يوميا أو يوم بعد يوم . بعد عدة مرات تجد نفسك قد حفظت تلك
الرسومات بشكل غير عادى .
ملحوظة
: تعتمد هذه الطريقة على وقت ماقبل النوم حيث تكون الذاكرة والإستيعاب
أعلى مايمكن ولو لم يتم بذل مجهود كبير فى التركيز كما يقول علماء النفس .
طريقة جسر الحمار :
تعالج هذه الطريقة ضعف حفظ العناصر الكثيرة عندما يطلب استظهارها
يعنى مثلا ما هى العوامل التى تؤثر على ظاهرة معينة ؟ وتكون الإجابة 25 نقطة – كيف
تذكرها دون أن تغفل نقطة واحدة . ( مثل مادة الصيدلانيات والصحة العامة
والصيدلة الصناعية والميكروبيولوجى والمعلومات الدوائية والعلاج الدوائى
والفارماكولوجى والسموم )
تتلخص
هذه الطريقة فى تحديد كلمات المفاتيح ( أى الكلمات المميزة ) فى كل عنصر .
ثم أخذ الحرف الأول من كل كلمة من هذه الكلمات المفاتيح وتكوين جسر الحمار
( كلمة مميزة ذات معنى فكاهى أو مرتبطة بشىء مميز ) حيث يشير كل حرف لكلمة
مفتاح وكل كلمة مفتاح توصل الى العنصر بكاملة .
===========================================
طريقتى لا تختلف كثيرا عما قيل لكن لترتيب الاحداث:
اولا : قراءة ما كتبته بالمحاضرة قراءة سريعة مثل قراءة الجرنال
ثانيا ؛فتح الكتاب او المذكرة امام المحاضرات للتدقيق على العنوايين الموضوعة وايضا اذا كان في شئ لا اهمه من المذكرة اشوفه في المحاضرة
طيب محضرتش المحاضرة الله المستعان افتح المذكرة وافر الورق لاخد فكرة عامة على المنهج ويا حبذا قراءة جرنال لاهم النقط واول الكلام وهكذا لن تاخذ ساعة يعنى بسرعة اوعد عينى على المنهج
السابق كله بيجعل المخ يألف المنهج ويكون صورة مسبقة عليه وده بيساعد فيما بعد
ثانى شئ لازم ورقة وقلم للمذاكرة
ثانيا:انا بعتبر نفسي مدرس وليس طالب واشرح لنفسي المنهج المدرس يلزمه سبورة وورقتى هى سبورتى والاقلام الملونةللتحديد العنوانين في الكتاب مفيش يبقى قلم رصاص وحط خط تحت العنوايين الرئيسية
اي شئ من بين السطور يليه العلامة الفاصلة النقطه وهى التعليل اثناء المذاكرة لازم نحط خط تحته
اتوكل على الله واقرا الصفحة او ما يتصل بالعنوان قراءة سريعة بالعين بس مفصلة ثانى شئ ابتدى اشرح لنفسي وانا بنظر للورقة اكرر الشرح لنفسي بالكلام والورق لحد ما استوعب الكلام احط اسألة لنفسي بالصوت يعنى مثلا
لو جه قالي في الامتحان ايه سبب؟؟؟ او ايه هو؟؟ هيكون ردي ايه كل ذلك صوتيا
خلاص اقفل الصفحة واقول اللي في الصفحة لوحدى لو في اي شئ وقع منى عادى اكمل واروح اشوف اللي وقع منى بعد ما اخلص واكرر الموضوع تقريبا من تالت مرة كل اللي في العنوان هيكون اتحفر في دماغك لو لسا لازم انقل على شئ جديد
ابتدى انقل للصفحة التانية
والعنوان التانى واكرر الموضوع لحد ما يكون تقريبا عرفت الموضوع بنسبة 80% مش هنقل على الموضوع التالت لا هرجع اسمع لنفسي اول موضوع واشوف الذاكرة هتفتكر ايه وهتنسى ايه نسيت حاجه ارجع ابص
تمام بعد تسميع العنوان الاول ولا اقصد بالتسميع الحفظ لكن اقصد الفهم ابتدى اسمع التانى لنفسي تمام انقل على التالت
وكل مرة اسمع الموضوع الاول بعد النهاية
امتى اتوقف عن الرجوع للاول لما احس انى خلاص استوعبته تماما ومفيش اي حاجه بتقع كده انا بحفر الموضوع في الذاكرة البعيدة وليست القريبة وبالتالي يكون نسبة النسيان قليلة جدا
طيب لو في صور او مركبات للميكروسكوب بنفس الطريقة لكن هزود عليها عمل ورق لكل صورة وذلك بعد دراستها جيدا وكتابتها اكتر من مرة في كشكول المذاكرة ..اعملها صورة بورقة لوحدها
بالنهاية الغبط الكروت اللي عملتها وابتدى وابتدى اتعرف على كل مركب او صورة بمفردها كده انا بمنع نفسي من الحفظ المرتب لان ده خاطئ ومضر بالامتحان
خلاص كده الحمد لله خلصنا
طيب ده بوقت الامتحان نفرض ان في ملخص يبقى كويس همسك الملخص مع الكتاب مش الملخص لوحده لازم الاتنين واعتبر ان الملخص هو العنوان واشوف الشرح من الكتاب واقارن في شئ جديد بالكتاب اضيفه للملخص ليه لان وقت الامتحان مش هفتح الكتاب مفيش وقت
نفرض ان في وقت لسا مدخلناش في الامتحان ومفيش ملخص خلاص اعملي ملخص ليا وانظمه بنقط يعنى العنوان والباقي تحته نقط
وده هيكون الافضل من اي ملخص وممكن اصور المخلص بعد كده لنفسي لان الورق المتصور بيكون شكله كويس والخطوط بتكون احلى وفرصة اعرف احدد العناويين بقلم رصاص او ملون
انتظروا الجزا التانى من طرق المذاكرة مع طلاب الكليات طرق مفيدة
موسم الامتحانات الكل بيجتهد ليحصل ما فاته
قبل ما نتكلم في الموضوع احب اقولكوا شئ مهم وهو حضور المحاضرات لازم نحضر المحاضرات ونكتب ورا الدكتور ولو كلمة صغيره صدقونى بتوفر عليكوا حاجات كتير جدا ومش هتعرفوا قيمتها الا وقت الامتحان
نيجي لطرق المذاكرة طبعا مش كل طريقة تنفع لكل المواد عشان كده الموضوع هيبقى كبير وفي الاخر هقولوا طريقتى الشخصية وهى تقريبا لا تختلف عن الطرق الموضوعة لانها بالفعل بتجيب نتيجه هايلة
الاول قبل ما نذاكر لا ننسى ذكر الله وانا لن اقول ادعية قبل المذاكرة ولا بعدها لان اشياء لم يذكرها الرسول لكن اقول التقرب لله بالدعاء لفك الكرب وتيسير الامور وهو جائز
من الادعية المحببه الى نفسي
اللهم انى اسألك حفظ المرسلين وفهم النبين والهام الملائكة المقربين
( يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث
اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلا وأنت تجعل الحزن إذا شئت سهلا )
نبتدى بسم الله الرحمن الرحيم
كيف أذاكر
ملاحظة هامة
طرق المذاكرة المذكورة هنا هى طرق عامة تصلح لأى مادة ولأى فرقة ولأى كلية
وأنصح القارىء بقراءة الصفحة كلها لاستيعاب الطرق المختلفة
أفضل طرق للمذاكرة :
للمذاكرة طريقتان :
1- طريقة رئيسية ( طريقة الألوان والمسح الشامل ) .
2- طريقتان ابتكاريتان تكميليتان ( الكومودينو + جسر الحمار )
وهذه الطرق ليست بديلة لبعضها البعض ولكنها مكملة لبعضها البعض بهدف السيطرة الكاملة على المعلومات بمجهود أقل ووقت أيسر .
1- المسح
الشامل 1 : عن طريق قراءة المحاضرة بالكامل كقراءة الجرنال بدون تركيز أو
محاولة للحفظ – يعنى مثلا المحاضرة المكونة من 30 صفحة تقرأ فى 10 دقائق .
والغرض من هذا الجزء من الطريقة احداث ألفة بين القارىء والأوراق وهذا فى
غاية الأهمية من الناحية النفسية .
2- مرحلة
التلوين : عن طريق تلوين العناوين الرئيسية والفرعية وتحت الفرعية
والكلمات الهامة فى بعض الفقرات . وهذه المرحلة تعرف الطالب بالإطار العام
للمحاضرة وتعطية شىء من السيطرة على المحاضرة وفى نفس الوقت تضاعف الألفة
بينه وبين الأوراق . وهذه المرحلة تستغرق حوالى 10 دقائق أيضا .
3- مرحلة
الإستيعاب السريع : فى هذه المرحلة يقرأ الطالب المحاضرة ببطء نسبيا ولكن
ليس معنى هذا أن يقرأ الصفحة فى ساعة أو حتى نصف ساعة ولكن تقريبا 4- 7
دقائق تقريبا للصفحة ( بعيدا عن السرحان أو تخيل ماوراء السطور ولو وصل
الأمر الى تأجيل فهم بعض النقاط حيث أنه بالتقدم فى المنهج يفك غموض
الأجزاء القديمة المجملة ) .
4- المسح الشامل 2 : مثل الخطوة رقم 1 تماما .
5- بعد ذلك تترك المحاضرة تماما . وبعد 4- 5 أيام تعمل مسح سريع مرة أخرى فى 10 دقائق وتكرره كل
عدة أيام
ملاحظات :
مدمنو الطريقة الكلاسيكية المستخدمة فى الثانوية العامة وهى طريقة " الحفظ التام أو الموت الزؤام " ومذاكرة الصفحة فى ساعة وعدم الإنتقال من الصفحة إلا بعد القضاء عليها حفظا - يظنون عدم
جدوى طريقه التلوين والمسح الشامل ولكن يقول علماء النفس أن المعلومات
التى يحصلها الإنسان ينساها خلال 10 أيام تقريبا حسب منحنى النسيان وهذا
طبيعى عند كل البشر مهما كان مستوى حفظك لهذه المحاضرة .
ولكن
طريقة التلوين والمسح الشامل توفر بقليل من المجهود والوقت الإحتفاظ
بالمعلومة لوقت طويل جدا وتجديدها من خلال المسح الشامل وقد أثبتت
الإحصائيات أن الطلاب والطالبات الذين يستعملون هذه الطريقة لا يقلون عن
تقدير ممتاز خصوصا مع الكم الهائل من المعلومات الموجودة فى المحاضرات
والمطلوب قراءتها كلها ليلة الإمتحان .
وحتى تغير طريقتك التقليدية الى هذه الطريقة لابد أن تتغير تدريجيا بتجربتها وتكرر وتصبر ولا تيأس حتى تتعود عليها وتصير أسلوب مذاكرة لديك .
طريقة الكومودينو :
تخصص هذه الطريقة التكميلية الإبتكارية للسيطرة على الرسومات ( مثل دورات الحياة فى علم الطفيليات ، وعلم الحيوان ورسومات النبات والعقاقير ورسومات التحليل الآلى والعقاقير التطبيقى مثل ال UV, IR ) وصور الأجهزة ( مثل أجهزة الصيدلانيات والصيدلة الصناعية والكروماتوجرافى فى العقاقير التطبيقى ) والصيغ الجزيئية للمركبات الكيميائية ( مثل الكيمياء العضوية والحيوية والفيتو والكيمياء الصيدلية ... الخ )
تتلخص هذه الطريقة فى إعداد مجموعة من الأوراق البيضاء ثم نرسم محتويات كل محاضرة من الصيغ الجزيئية للمركبات (
مثلا ) فى الورق ونضع كود لكل مركب وفى آخر ورقة نكتب مفتاح الحل ونضع هذا
الورق على الكومودينو . وعند النوم بعد الإستعداد للنوم والإستلقاء فى وضع
النوم ننظر نظرة عابرة فى الأوراق ونحاول التعرف على الصور ثم نراجع
تخميننا بمفتاح الإجابة فى الورقة الأخيرة ثم بعد ذلك نروح فى ثبات عميق .
ونكرر ذلك يوميا أو يوم بعد يوم . بعد عدة مرات تجد نفسك قد حفظت تلك
الرسومات بشكل غير عادى .
ملحوظة
: تعتمد هذه الطريقة على وقت ماقبل النوم حيث تكون الذاكرة والإستيعاب
أعلى مايمكن ولو لم يتم بذل مجهود كبير فى التركيز كما يقول علماء النفس .
طريقة جسر الحمار :
تعالج هذه الطريقة ضعف حفظ العناصر الكثيرة عندما يطلب استظهارها
يعنى مثلا ما هى العوامل التى تؤثر على ظاهرة معينة ؟ وتكون الإجابة 25 نقطة – كيف
تذكرها دون أن تغفل نقطة واحدة . ( مثل مادة الصيدلانيات والصحة العامة
والصيدلة الصناعية والميكروبيولوجى والمعلومات الدوائية والعلاج الدوائى
والفارماكولوجى والسموم )
تتلخص
هذه الطريقة فى تحديد كلمات المفاتيح ( أى الكلمات المميزة ) فى كل عنصر .
ثم أخذ الحرف الأول من كل كلمة من هذه الكلمات المفاتيح وتكوين جسر الحمار
( كلمة مميزة ذات معنى فكاهى أو مرتبطة بشىء مميز ) حيث يشير كل حرف لكلمة
مفتاح وكل كلمة مفتاح توصل الى العنصر بكاملة .
===========================================
طريقتى لا تختلف كثيرا عما قيل لكن لترتيب الاحداث:
اولا : قراءة ما كتبته بالمحاضرة قراءة سريعة مثل قراءة الجرنال
ثانيا ؛فتح الكتاب او المذكرة امام المحاضرات للتدقيق على العنوايين الموضوعة وايضا اذا كان في شئ لا اهمه من المذكرة اشوفه في المحاضرة
طيب محضرتش المحاضرة الله المستعان افتح المذكرة وافر الورق لاخد فكرة عامة على المنهج ويا حبذا قراءة جرنال لاهم النقط واول الكلام وهكذا لن تاخذ ساعة يعنى بسرعة اوعد عينى على المنهج
السابق كله بيجعل المخ يألف المنهج ويكون صورة مسبقة عليه وده بيساعد فيما بعد
ثانى شئ لازم ورقة وقلم للمذاكرة
ثانيا:انا بعتبر نفسي مدرس وليس طالب واشرح لنفسي المنهج المدرس يلزمه سبورة وورقتى هى سبورتى والاقلام الملونةللتحديد العنوانين في الكتاب مفيش يبقى قلم رصاص وحط خط تحت العنوايين الرئيسية
اي شئ من بين السطور يليه العلامة الفاصلة النقطه وهى التعليل اثناء المذاكرة لازم نحط خط تحته
اتوكل على الله واقرا الصفحة او ما يتصل بالعنوان قراءة سريعة بالعين بس مفصلة ثانى شئ ابتدى اشرح لنفسي وانا بنظر للورقة اكرر الشرح لنفسي بالكلام والورق لحد ما استوعب الكلام احط اسألة لنفسي بالصوت يعنى مثلا
لو جه قالي في الامتحان ايه سبب؟؟؟ او ايه هو؟؟ هيكون ردي ايه كل ذلك صوتيا
خلاص اقفل الصفحة واقول اللي في الصفحة لوحدى لو في اي شئ وقع منى عادى اكمل واروح اشوف اللي وقع منى بعد ما اخلص واكرر الموضوع تقريبا من تالت مرة كل اللي في العنوان هيكون اتحفر في دماغك لو لسا لازم انقل على شئ جديد
ابتدى انقل للصفحة التانية
والعنوان التانى واكرر الموضوع لحد ما يكون تقريبا عرفت الموضوع بنسبة 80% مش هنقل على الموضوع التالت لا هرجع اسمع لنفسي اول موضوع واشوف الذاكرة هتفتكر ايه وهتنسى ايه نسيت حاجه ارجع ابص
تمام بعد تسميع العنوان الاول ولا اقصد بالتسميع الحفظ لكن اقصد الفهم ابتدى اسمع التانى لنفسي تمام انقل على التالت
وكل مرة اسمع الموضوع الاول بعد النهاية
امتى اتوقف عن الرجوع للاول لما احس انى خلاص استوعبته تماما ومفيش اي حاجه بتقع كده انا بحفر الموضوع في الذاكرة البعيدة وليست القريبة وبالتالي يكون نسبة النسيان قليلة جدا
طيب لو في صور او مركبات للميكروسكوب بنفس الطريقة لكن هزود عليها عمل ورق لكل صورة وذلك بعد دراستها جيدا وكتابتها اكتر من مرة في كشكول المذاكرة ..اعملها صورة بورقة لوحدها
بالنهاية الغبط الكروت اللي عملتها وابتدى وابتدى اتعرف على كل مركب او صورة بمفردها كده انا بمنع نفسي من الحفظ المرتب لان ده خاطئ ومضر بالامتحان
خلاص كده الحمد لله خلصنا
طيب ده بوقت الامتحان نفرض ان في ملخص يبقى كويس همسك الملخص مع الكتاب مش الملخص لوحده لازم الاتنين واعتبر ان الملخص هو العنوان واشوف الشرح من الكتاب واقارن في شئ جديد بالكتاب اضيفه للملخص ليه لان وقت الامتحان مش هفتح الكتاب مفيش وقت
نفرض ان في وقت لسا مدخلناش في الامتحان ومفيش ملخص خلاص اعملي ملخص ليا وانظمه بنقط يعنى العنوان والباقي تحته نقط
وده هيكون الافضل من اي ملخص وممكن اصور المخلص بعد كده لنفسي لان الورق المتصور بيكون شكله كويس والخطوط بتكون احلى وفرصة اعرف احدد العناويين بقلم رصاص او ملون
انتظروا الجزا التانى من طرق المذاكرة مع طلاب الكليات طرق مفيدة
الأربعاء مايو 03, 2017 10:22 am من طرف Admin
» معلومات مفيدة
الإثنين مايو 18, 2015 12:08 pm من طرف Admin
» بحث التسمم الغذائي
الإثنين مايو 18, 2015 12:05 pm من طرف Admin
» دورة الانجاز الاستراتيجى للمحاضر العالمى رشاد فقيها
الأربعاء ديسمبر 03, 2014 8:52 pm من طرف المستقبل المشرق
» حمل اجدد التطبيقات مجانا من شركة تواصل الاولى فى الوطن العربى
الجمعة أكتوبر 24, 2014 10:36 pm من طرف المستقبل المشرق
» Tawasol it Company the most important company programming mobile applications
الجمعة أكتوبر 24, 2014 10:36 pm من طرف المستقبل المشرق
» رفاده افضل شركات تنظيم رحلات وحملات الحج فى السعودية
السبت سبتمبر 27, 2014 8:17 pm من طرف عطرة الحياة
» مشكلتى مع تكيفى وحلها
الجمعة سبتمبر 26, 2014 6:52 pm من طرف المستقبل المشرق
» احصل على افضل الخدمات مع شركة الاناقة
الأحد سبتمبر 21, 2014 2:55 pm من طرف المستقبل المشرق
» شركة الاناقة الانشائية للمقاولات فرع المكيفات المركزى
الإثنين سبتمبر 15, 2014 5:48 pm من طرف المستقبل المشرق